dinsdag 10 maart 2015

Afwerken koorden

Even een kleine uitleg over hoe ik mijn koorden, die ik gebruik voor ply split braiding, afwerk met plakband.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Benodigdheden, plakband, schaar en je koorden.

Zodra ik een koord gedraaid heb werk ik deze altijd gelijk af met een stukje plakband, dit om te voorkomen dat de koorden weer uit elkaar gaan draaien.
Je neemt een stukje plakband, laat een stukje (halve cm ongeveer) uit steken.
Vouw het stukje plakband dat je uit hebt laten steken dubbel, zodat het plakgedeelte op elkaar komt.
Let op dat je dit zo net mogelijk op elkaar plakt, anders gaat je plakband tijdens het oprollen scheef.
Nu begin je met het plakband om je koord te draaien, op deze manier kun je het fijn strak aantrekken zonder dat alles aan elkaar gaat kleven.
Blijf het plakband zo strak mogelijk houden totdat je het plakband in zijn geheel om je koord heen zit, ook het plak gedeelte!
Hier is te zien dat ik het hele plakbandje netjes om het koord gedraaid heb.
Je zult merken dat het lastig is om het plakband netjes recht om je koord te doen, oefening baart kunst en ook bij mij gaat het af en toe nog ontzettend scheef ;)
Nu kun je het uiteinde netjes afknippen en heb je een mooie afwerking van je koorden!
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! Zoals ik al zei, oefening baart kunst en bij mij gaat het plakbandje ook nog geregeld scheef.
Het is vooral belangrijk dat je het plakband in het begin netjes recht op elkaar plakt.


Veel plezier!



6 opmerkingen:

  1. Goede tip! Het lukte me al aardig om het strak te krijgen. Handig om te knippen door het plakbandje.
    Ik heb nog wel een vraag over de koorden. Jij draait eerst de ene helft, dan de andere, en doet 'm dan dubbel. Kun je niet net zo goed beide helften tegelijk draaien en dan dubbel doen? Dat is makkelijker in je eentje te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je het zelf al geprobeerd om ze beide tegelijk te draaien?
      Je zult dan zien dat je geen 4 draden in 1 koord krijgt maar 2 dikkere draden in 1 koord. Je hebt 4 draden in een koord nodig om te kunnen splits vlechten
      :)

      Verwijderen
    2. Aha! Nee, ik had het nog niet geprobeerd.

      Verwijderen
    3. buona sera, ho scoperto da poco questa tecnica e mi affascina: volevo chiedere, prima di provare, se esiste un sistema per chiudere le stringhe per fare pinta cintura! Grazie!

      Verwijderen
    4. English? I don't understand what you are saying ;)

      Verwijderen
    5. Lo hice así y no queda como el de Riannes. Tendré que hacerlo de nuevo. De los errores se aprende

      Verwijderen