zondag 8 maart 2015

Koorden draaien

Koorden draaien voor de techniek ply split braiding, zo doe ik dat!

Benodigdheden - garen
                      - schaar
                      - plakband
                      - boormachine
                      - sleutelbos of
                        iets anders
                        zwaars

Benodigdheden, exclusief de boormachine.
Zelf neem ik een garenlengte tussen de tien en 12 meter. Bij de lengte van twaalf meter hou ik eigenlijk altijd koord lengte over als de band af is. Let op; liever te lange dan te korte koorden!
In deze tutorial ga ik uit van twaalf meter garen.
Neem het begin en het eind van je garen.
(Totaal van twaalf meter garen)
Zoek het midden van je garen op en leg hier een knoopje in zodat er een lus ontstaat.
(Nu heb je twee keer zes meter)
Doe de lus om de deurklink, let op dat je lus er niet zomaar af kan glippen! Als dit gebeurd tijdens het koorden draaien kun je opnieuw beginnen. Zelf zorg ik er altijd voor dat het garen tussen het rubbertje en de deurklink zit.
Hou het garen tijdens het draaien zelf goed uit elkaar!
Let er ook op dat je de boormachine de juiste kant laat opdraaien, de meeste boormachines kunnen namelijk links en rechtsom draaien. Kijk goed hoe je garen getwijnd is, meestal rechtsom. Zorg er dan voor dat je boormachine ook rechtsom draait, anders draai je je garen uit elkaar in plaats van verder en strakker in elkaar.
Ik doe het garen altijd in de kop van de boormachine, daar waar normaal het bitje/boortje in gaat.
Doe één uit einde van het garen in de kop van de boormachine.
Waarom niet beide? Dan krijg je twee dikkere draden in één koord, voor deze techniek heb je vier draden in één koord nodig.
Dus apart van elkaar opdraaien!
Zo ziet het eruit als je het uiteinde klem hebt gedraaid, draai de kop goed dicht zodat het garen er niet uit kan glippen! Je draait eerst het ene draadje op en daarna de andere.
Als je de eerst hebt opgedraaid en je wil de tweede erin doen, ik hou het eerste draadje altijd klem tussen mijn tanden terwijl ik de volgende in de kop van de boormachine doe.

Het is belangrijk dat je beide draden qua tijden even lang opdraait. Bij een lengte van twaalf meter (dus twee keer zes draai ik ongeveer een minuut tot één minuut en dertig seconden per draad. Als je tijd verschil hebt worden je koorden onregelmatig en niet netjes.
De toerental verschilt per boormachine, het is dus even stoeien met de tijd maar je hebt in ieder geval een indicatie.
Nadat je beide draden apart van elkaar hebt op gedraaid pak je ze bij elkaar, strak houden en niet laten glippen.
Doe de sleutelbos, of iets anders zwaars, over de draden heen.
Zoek het midden op, zorg dat de sleutelbos op de grond blijft liggen.
Zodra deze los komt van de grond gaat het namelijk al in elkaar draaien.
Het is ook prettig dat je het garen zo strak mogelijk houd, zodra de spanning verdwijnt gaat het in elkaar draaien. Een beetje is niet erg, dat trek je wel weer strak, maar als het te veel in elkaar gedraaid is krijg je knopen en kun je eigenlijk wel opnieuw beginnen..
Zelf ga ik, vanwege de lengte, op de salontafel staan zodat de sleutelbos los komt van de grond en kan gaan draaien.
*vanwege de storm ligt de tafel buiten nog op de kop ;).
Laat het garen uitdraaien, je ziet dat er nu een koord ontstaat met vier draden erin.
Ze zullen niet altijd even perfect worden, vooral je eerste probeersels niet. Net als met veel dingen, oefening baart kunst!
Op deze manier draai ik altijd mijn koorden!
Het afwerken van de koorden kun je hier terug vinden op mijn blog.

Veel plezier!

12 opmerkingen:

  1. We used to make twist bands like this when I was a kid! So useful! Nowadays, I use such twist bands for wrapping bands - they look very cool when one uses many different colors! :)

    Take care
    Anne
    Crochet Between Worlds

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I use the bands for the technique ply split braiding, really fun to do!

      Verwijderen
  2. Goede morgen, misschien een hele raar vraag, maar als ik een koord met 4 draden wil. Dan moet ik 2x 10 meter knippen toch. Dan heb ik 4 draden als ik die dubbel doe met een knoop er in/lusje. En die in elkaar laten draaien. Ik hoor graag van je... groetjes Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Je knipt 1x 10 meter, deze vouw je dubbel dan heb je 2x 5 meter. Hierna draai je eerst het ene draadje op met de boormachine, vervolgens het andere draadje. Dan doe je de sleutelbos over het beide draden heen en pak je de lus van de deurklink, dubbelvouwen en uit laten draaien. Dan heb je vier draden in 1 koord.

      Verwijderen
    2. Super dank voor je reactie..

      Verwijderen
  3. Hi! Leuke blog! Ik heb geprobeerd volgens deze methode koorden te draaien (met een mixer ipv boormachine, maar werkt prima), alleen krijg ik het niet voor elkaar om beide uiteinden te pakken te krijgen (van de mixerkant naar de deurklink) zonder spanningsverlies en dus de onvermijdelijke knopen.. Heb je misschien wat handige tips om de draadspanning niet te verliezen tijdens de manoeuvre om beide uiteinden te pakken te krijgen? Groetjes, Marit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!

      Ik ga altijd op 'het te worden koord' staan en hou mijn hand met het uiteinde erin zo hoog mogelijk. Eventueel elk been op een ander punt plaatsen. Helemaal de spanning erop houden zal niet lukken, tenzij je lange armen hebt ;) Voordat je het laat draaien trek dan het garen even omhoog zodat de draaiingen eruit floepen.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie! ik ga het weer even proberen zo :)

      Verwijderen
  4. Mijn koorden worden niet zo strak als die van jouw tijdens de cursus. Het weven gaat daarom ook niet zo goed.
    Hoe krijg jij ze zo strak? Ik heb 2 minuten per koord gedraaid. Gr. Tea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou je mij willen mailen met een foto? Dan kan ik met je mee kijken.

      Verwijderen