zaterdag 25 april 2015

Ply split braiding tutorial #1

Ply split braiding is een leuke vlechttechniek waar je van alles mee kan maken. Zelf gebruik ik deze techniek om tas hengsels te maken voor mijn Wayuu mochilas, aangezien er weinig over te vinden is heb ik een kleine tutorial gemaakt voor de mensen die deze techniek ook willen leren kennen.
Zelf heb ik deze techniek geleerd door mij in te lezen op de site van Linda Hendrickson en vooral door zelf te proberen.

In deze omschrijving leg ik uit hoe je een band met diagonale strepen maakt, zoals de foto hiernaast. Er zijn veel meer mogelijkheden, maar dit is een basis en vanaf hier kun je verder zelf experimenteren.

Benodigd heden; Garen, boormachine, weefnaald of grote borduurnaald, schaar, breinaald, plakband en eventueel een sleutelbos.

Als eerst ga je koorden draaien. Het is belangrijk dat je koorden hebt met 4 draden erin. Ik doe dat als volgt....

Zorg ervoor dat het garen dat je gebruikt allemaal even lang is afgeknipt (Zelf gebruik ik garen van ongeveer 10 meter lang). Neem een draad en hou de uiteindes bij elkaar en zoek het midden op. Hier leg je een knoop in, doe dit op een manier zodat je een lusje over houd, nu heb je 2 draden met in het midden een lus (Nu heb je 2 draden van 5 meter).
Doe de lus om bijvoorbeeld, een deurklink, zorg dat deze er niet zomaar af kan glijden, doe 1 draad in de kop van de boormachine en draai deze goed dicht. Ga op een afstand van de deur staan dat het garen net strak staat, hou de andere draad goed vast. Hou tijdens het draaien van de boormachine de tijd bij zodat je de twee draden even strak draait.
Als je beide draden met de boormachine hebt op gedraaid pak dan een schaar of een sleutelbos en doe deze op/over het garen (de sleutelbos hangt op het garen). Hou je draden zo strak mogelijk, pak het andere uiteinde van de deurklink en zorg ervoor dat de sleutelbos in het midden hangt. Hou je arm omhoog met de sleutels van de grond af, je ziet dat het vanzelf gaat draaien, laat deze helemaal uitdraaien. Doe nu aan beide uiteindes een stukje plakband zodat het koord niet uit elkaar kan draaien.

Als je het gewenste aantal koorden gedraaid hebt kun je beginnen!
Doe de koorden in de gewenste kleur volgorde op de breinaald.
Zorg ervoor dat je precies in het midden van het koord prikt, 2 draden boven en 2 draden onder de breinaald.
Hou aan de bovenkant van je werkje een stukje koord over.
Zie je dat er van elke koord 2 draden boven op de breinaald liggen?
We werken van rechts naar links, neem je meest rechtse koord en doe deze in je naald.
Vanaf hier is het even goed opletten! Zie je dat er een draad onder de breinaald zit en het draad er boven?
Pak met je weefnaald één draad vanaf de onderkant van de breinaald
en pak het eerste draadje op die je tegen komt aan de bovenkant van de breinaald.
Hier zie je dat ik twee draden op mijn weefnaald heb, nu ga ik verder met het koord dat er naast ligt.
Op dezelfde manier als het vorige koord, één draad van onder de breinaald en één vanaf de bovenkant.
Dit doe je met alle koorden die op de breinaald zitten. Je ziet dat er aan de rechterkant van het koord een kort lusje ontstaat en aan de linkerkant een lange lus.
Trek de weefnaald en het koord helemaal door het werkje heen en haal de koord uit je weefnaald.
Weer aan de rechterkant beginnen!
Pak het eerste koord en doe deze door je weefnaald.
Zie je het onderste en het bovenste draadje? 
We doen nu het zelfde als net, pak het onderste draadje en het eerste draadje dat je tegenkomt aan de bovenkant.
Het koord is de breinaald van de vorige 'toer'.
Let op dat je ook het koord oppakt die je in de vorige toer gebruikt hebt!
Steek tussen twee draden door, zo dicht mogelijk tegen je werkje aan.
De breinaald kan na ongeveer drie cm lengte uit je werkje.
Herhaal dit tot je de gewenst lengte bereikt hebt. 
Het is even door hebben hoe de techniek werkt, maar als je het door hebt is het goed te doen.
Let goed op dat je één draad van onder op pakt en één aan de bovenkant. Om te controleren of je het goed doet kun je in de breedte aan beide kanten aan je werkje trekken, als de koorden niet van elkaar af gaan heb je het goed gedaan!

Ik hoop dat het zo duidelijk is, zo niet laat het dan gerust weten, dan zal ik proberen om het beter uit te leggen!

De gebruikte weefnaald is verkrijgbaar in de webshop, RiannesHaaksels.nl!

Veel plezier!!

33 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit! Leuk dat je een tutorial hebt gemaakt, misschien dat ik hem ooit nog wel eens nodig heb ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tutorial! Je draait dus eerst zelf draden. Dat had ik niet door. Ik dacht dat je een 'gewone' draad uit elkaar moest halen of zo. Dat leek me een vervelend klusje. Zo is het nog wel te doen (hoewel het nog wel veel tijd kost denk ik). Ik ga 't onthouden en kijken wanneer ik tijd heb om het eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eerst zelf koorden draaien ;). Dat is wel even tijdrovend, maar het resultaat is gewoon super!

      Verwijderen
  3. uh!this is fabulos!!!but i'm not sure i would adventure myself...congrats!awesome job!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wauw wat mooi! Dus eerst zelf "twijnen" en dan er door heen steken. Het resultaat is supermooi!
    Dank je wel voor het meedoen, je staat in het zonnetje deze week op mijn blog!
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eerst zelf je koorden twijnen inderdaad. De banden worden ook veel gebruikt aan de orginele Wayuu mochilas :D

      Verwijderen
  5. Zo toffe uitleg en mooi werk, volgen zeker weten, thanks ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zou je een indicatie kunnen geven over de lengte van de begindraden(gedraaid en al ) als ik een band wil maken van ong. 95 cm, hier zou ik heel blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is afhankelijk van hoe strak je je koorden draait en hoe breed je de band wil maken.
      Zelf gebruik ik een garen lengte van ongeveer 10 meter en doe in het midden een knoop. Dus 2 draden van 5 meter.
      Pin mij er niet op vast!

      Verwijderen
    2. Dat is het garen lengte voor het draaien van de koorden.

      Verwijderen
  7. Ik ben nu een proef'lapje' aan het maken, het lukt! Ik merk dat het lastigst is om de zijkanten mooi te krijgen. Heb je daar een tip voor? Goed strak de draad aantrekken lijkt het? De laatste draad heeft geen 'onder' en 'boven' draden. Welke pak je dan op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat het lukt!
      De draden inderdaad goed aantrekken, maar ook weer niet te strak. Daar moet je een beetje een handigheidje in krijgen :).
      Onder de ene laatste foto staat je tweede antwoord.. Je mag daar gewoon willekeurig tussen twee door steken, zo dicht mogelijk tegen je werkje aan :D

      Verwijderen
  8. wat een leuke techniek. Ik ga het een keer proberen! Dank je wel voor de uitleg. Leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ziet er erg mooi uit. Ik kan alleen niet zo goed terug vinden hoe je de uiteinden afwerkt en hoe je de band dan aan je tas bevestigd. Kan je daar ook nog iets over zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Zelf doe ik aan de achterkant van de band textiel lijm en deze laat ik goed drogen, hierna bevestig ik de band aan mijn tas.
      Dit doe ik eigenlijk op de zelfde manier als het splits vlechten, telkens tussen 2 draden van het koord door. Succes!

      Verwijderen
  10. ik had er nog nooit van gehoord, maar het ziet er heel interessant uit voor als je zelf tassen maakt. Hartelijk dank voor deze wel heel goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Rianne,
    Je uitleg is echt top! Ik draai de draden wel op een andere manier maar dat is natuurlijk net wat je zelf prettig vindt..
    Ik heb een vraagje.. Als je "franjes" aan de band laat, hoe ben je er dan zeker van dat de draden niet los gaan laten? Ik heb textiellijm, dus daarmee kan ik de band eerst aan de tas bevestigen en daarna met draad nog vastmaken, maar de plakbandjes gaan natuurlijk van de uiteindes af.. heb jij enig idee?
    Bedankt alvast!
    Groetjes,
    Mady

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Zelf bevestig ik mijn schouderbanden op deze manier --> http://rianneshaaksels.blogspot.nl/2015/04/schouderband-bevestigen-tutorial.html In principe gebeurd er dan niks meer mee en kun je je koorden gewoon los laten hangen.
      Wat je zou kunnen doen is gewoon een knoopje aan de uiteindes van je koorden maken, dat doe ik ook voor de zekerheid! En het staat nog super leuk ook :)

      Verwijderen
  12. Ik wil de band ook gaan maken maar als je verkeerd gaat kan je het dan ook uithalen en de draden opnieuw gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, tuurlijk. Als je het met beleid uithaalt kun je de koorden gewoon opnieuw gebruiken :)

      Verwijderen
  13. Ziet er nog een beetje lastig uit.... maar ga me er morge aan wagen. Mooie afwerking van mijn tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Rianne, welk garen gebruik je doorgaans? Welke samenstelling en dikte? Het lijkt me dat je inmiddels ervaring hebt welke garens niet fijn verwerken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik altijd het garen dat ik over heb van mijn tassen en dat is Larra van Scheepjes, 100% katoen en werkt prima.
      Bovendien verkrijgbaar in mijn webshop, www.RiannesHaaksels.nl :)

      Verwijderen
  15. Hallo Rianne
    zou je een draad ook met de mixer kunnen opdraaien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen,
      Dat durf ik niet te zeggen, heb het zelf nooit geprobeerd aangezien ik geen mixer heb.
      Wat ik mij voor kan stellen is dat een mixer niet zo snel draait als een boormachine, dus doe je er langer over om de draad op de juiste spanning te draaien.

      Verwijderen
  16. Hallo Rianne. Het is me toch eindelijk gelukt met koorden draaien, met een hulp. Ipv boor gebruikte ik een mixer.
    Voor de volgende keer moet wel iets strakker draaien. Maar ik ben tevreden.
    Ik wil ook banden weven met de inklette maar ik denk dat ik daarvoor een workshop moet volgen. Geef je ook workshop daarin?
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Muchas gracias por la explicación, leí muchos tutoriales y con este entendí rápido. Ya tengo tejida la mochila. Ahora ya la puedo terminar!!!

    BeantwoordenVerwijderen