maandag 27 april 2015

Schouderband bevestigen tutorial

Voor mijn Wayuu mochilas maak ik altijd een band met de techniek Ply split braiding, ik krijg met regelmaat de vraag hoe ik mijn schouderbanden netjes aan mijn tassen maak. Toen ik vanmorgen een tas in elkaar ging zetten heb ik daar gelijk foto's van gemaakt voor een tutorial.

Op deze zonnige Koningsdag, terwijl vriendlief druk bezig is, de tutorial gelijk voor jullie uitgeschreven. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en dat het duidelijk is :).

Benodigdheden; restje garen van je tas, scherpe naald, spelden en een schaar.

Als eerst begin ik met het bepalen van de plaats voor de band en zet de band tijdelijk vast met spelden.
Let op dat je de band vastzet op een hoogte waar je geen last krijgt met het koord om je tas mee te sluiten.
Hou dus je knoopsgaten goed in de gaten.
Mijn werkdraad is hier roze zodat jullie goed kunnen zien wat ik doe, normaal gesproken neem ik de kleur die overeenkomt met de laatste toeren van mijn tas. In dit geval zou dat paars zijn geweest.
Begin aan de binnenkant van de tas en steek je naald door je tas en de schouderband. Niet door je koorden heen prikken maar langs de koorden, dan word het netter.
Laat aan de achterkant van je werk een lange draad hangen zodat je deze straks netjes kan wegwerken.

Trek je naald en draad door je werk heen. Vervolgens ga je met je naald, net als bij het splits vlechten, tussen twee draden in je koord door. Doe dit bij twee of drie koorden en haal je draad er eerst helemaal doorheen.
Daarna ga je met je naald weer terug naar de binnenkant van je tas. Prik wederom langs je koorden en er niet dwars doorheen. Als je langs je koorden gaat word het netter en is je werkdraad veel minder zichtbaar.
Herhaal dit tot je aan het einde bent en ga dan een toer hoger weer verder en werk op dezelfde manier.
Tussen de koorden door omhoog, bij twee of drie koorden twee draden oppakken, het garen er helemaal doorheen trekken en dan weer langs de koorden terug naar de binnenkant van je tas.
Je mag best je werkdraad af en toe even aantrekken zodat de schouderband straks netjes, strak en stevig aan je tas vast zit.
Zo ziet de binnenkant van je tas er dan uit. Als ik met paars garen de band had vastgezet was er niks meer van te zien.
Op deze manier kun je je schouderband netjes aan je tas bevestigen. Aan de buiten en de binnenkant is het niet zichtbaar.

Zoals je ziet bevestig ik de band verdeeld over drie toeren en ik gebruik ook de lussen van de laatste toer aan de bovenkant.
Met de twee uiteindes van de werkdraad even een twee knoopjes leggen, deze mag je best wel strak aantrekken. 
Vervolgens stop je de uiteindes weg aan de binnenkant van je tas, even aantrekken, afknippen en je bent klaar!
Dit doe je ook met het andere einde van de schouderband. 
 Veel plezier!

*Kijk voor complete haakpakketten en workshops op, www.RiannesHaaksels.nl!*

13 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je waanzinnig mooie dingen maakt Rianne! Ik ben echt vol bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een werk om dit alles uit te schrijven. Bedankt alvast om dit met ons te delen.
    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, en goede uitleg, maar mag ik vragen hoe het apparaatje heet waar je de band mee maakt, en waar koop ik het hier in Nederland? Moet je daar voor ook speciale garen voor kopen, groetjes Babs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, ik denk dat je de gripfid bedoeld? Deze is bij mij in de webshop verkrijgbaar --> https://www.rianneshaaksels.nl/a-46169755/gripfid/gripfid-maat-3-5/
      Ik gebruik gewoon katoen garen zoals Larra en Catona, echter moet hiervan eerst koorden gedraaid worden met de boormachine ;) Er is een tutorial te vinden hier op het blog hierover --> https://rianneshaaksels.blogspot.com/2015/11/koorden-draaien.html

      Verwijderen