zondag 26 februari 2012

Stokhaken of bezemsteel breien

Begint er al aardig op te lijken hè! Zo spannend hoe de ene kleur in de andere overgaat.. Net als het bolletje wol, kijk elke keer of de volgende kleur al zichtbaar word!

Ik zal proberen uit te leggen hoe het gaat..

Je begint met het haken van een ketting van lossen, het aantal moet deelbaar zijn door vijf. Dit omdat je elke keer vijf lussen oppakt van de breinaald. Zelf heb ik een breinaald van vijftien mm en eentje van vier mm aan elkaar gebonden, je kan ook iets anders gebruiken dat rond is. Bezemsteel bijvoorbeeld ;).

Ik was al begonnen, maar dit zou je kunnen zien als de ketting lossen waar je mee begint. De lus die dan nog om je haaknaald zit maak je groter en doe je om de breinaald.

 
Zoals hier..

Vervolgens steek je de haaknaald door de volgende lus.

en sla je de draad erom.

Doorhalen.

Lus groter maken en om de breinaald doen. Eventueel de draad een beetje strak trekken zodat ze mooi om de breinaald zitten.

Zo pak je bij elke vaste een lus op. Een tip, blijf elke keer tot vijf tellen!

Vooral blijven tellen na de eerste toer. Vijf lussen boven elke ronding.

Alle lussen op de breinaald, nu gaan we de mooie rondingen maken!

 Haal vijf lussen van de breinaald en doe ze om de haaknaald. Pak de draad weer op en haal deze door de vijf lussen heen.

  
 Hier zie je dat ik de draad door de lussen heb gehaald, vervolgens de draad door het lusje op de haaknaald halen (halve vaste, deze tel ik niet mee als eerste vaste).

  
Let goed op bij het oppakken van de draad dat je aan elke kant vijf lussen hebt en dat je niet ergens tussendoor steekt! Haak vijf vasten, hierdoor ontstaat de ronding.

Na de vijf vasten haal je weer vijf lussen van je breinaald af en haak je weer vijf vasten.

Goed op blijven letten dat je je haaknaald goed doorsteekt.

  
Op deze manier ga je door tot je de breinaald leeg hebt. Als je hiermee klaar bent begin je gewoon weer met stap één.

Ik hoop dat het lukt, zo niet dan hoor ik het graag.
Veel plezier!








15 opmerkingen:

  1. Leuk om te doen he, dat bezemsteelhaken!

    Ik geef je een Liebster Blog award, omdat ik jou blog heel erg leuk en gezellig vind!
    Je mag de award kopieeren vanaf mijn blog (www.breiselsenhaaksels,blogspot.com) en op je eigen blog zetten, daarna mag je 5 mensen uitzoeken die volgens jou ook een award verdienen.
    Ik hoop dat je het leuk vind!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bezemsteelhaken/breien of hoe jet het maar noemen wilt is inderdaad erg leuk om te doen!! Net zo verslavend als 'gewoon' haken en al helemaal met zo'n mooie bol wol.

      Ow, echt! Wat leuk en vooral erg lief!

      Liefs Rianne

      Verwijderen
  2. Het lukt prima, zie ik en je hebt er zelfs al een les van gemaakt! Heel goed. Die garen zijn inderdaad erg leuk voor dit soort werk, het geeft een heel gaaf effect. Veel plezier met stokhaken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik heb het geprobeerd een lesje te maken, hoop dat het duidelijk genoeg is. :)

      Ja, mooie wol he. Ben er erg blij mee. Al had van mij het verloop van kleuren wel wat 'ruimer' gemogen. Ach, mooi word ie zeker wel!

      Liefs Rianne

      Verwijderen
  3. Leuk.
    Ik heb de spullen in huis, en ik weet ong. hoe het moet maar zo is het duidelijk.
    Leuke blog heb je en ik ga je volgen.
    Groetjes hanneke
    ps kijk op mijn blog hoe je de codes uit moet zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het zo duidelijk is.. Het is niet moeilijk, alleen eventjes door hebben hoe het moet.
      Gezellig dat je me volgt!
      Ik zal eens op jou'n blog kijken.

      Liefs Rianne

      Verwijderen
  4. hee wat lief dat je dit uitlegt...dit zet ik op mijn todo lijstje. Nu nog op zoek naar een geschikte bezemsteel :O

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is leuk om te doen hoor! 'Haakt' ook vrij makkelijk weg. Een bezemsteel van twee centimeter doorsnee is meestal goed genoeg, maar net hoe dik het wol is waarmee je wil werken.. :)

      Verwijderen
  5. Zag vanmorgen op een marktje iemand stokhaken. Moest meteen weer aan jouw blog denken, heb het nog steeds niet gedaan, zag er best nog ingewikkeld uit. Wil het nog steeds graag leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg, gewoon doen! Niet moeilijk hoor!!
      (dacht dat ik al op jou'n berichtje gereageerd had maar niet dus, sorry! ;))

      Verwijderen
  6. Weten jullie hoe je er een stola ( puntsjaal ) van maakt ?
    Hoe moet je dan beginnen en meerderen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoelt u door middel van stokhaken?
      Zelf heb ik het nog nooit gedaan, ik heb wel eens iets voorbij zien komen maar kan het zo gauw niet terug vinden. Als ik het me goed herinner dan meerder je net als met het gewone haken. Dit door extra lussen op de breinaald te doen, maar precies hoe en wat durf ik niet te zeggen.
      Het beginnen is dan met 'gewoon' 5 lussen op de breinaald.

      Liefs Rianne

      Verwijderen
  7. Hoi, jouw sjaal ziet er echt prachtig uit. Ik heb hier ook een leuk bolletje sokkenwol liggen dat er om vraagt om een broomsticklace sjaal te worden. Kun jij aangeven hoe lang jouw sjaal ongeveer geworden is met je 9 herhalingen van 5? Alvast heel veel dank. Groetjes, Ilona.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,
      Nee dat kan ik niet want ik heb het nooit afgemaakt, haha erg he! Het ligt er ook maar net aan welke naalddikte er gebruikt word en welke sokkenwol jij thuis hebt. Het aantal meters op een bol verschilt nog al eens namelijk.

      Succes!

      Verwijderen
  8. dat ziet er heel mooi uit die komt ook nog op mijn to doe lijst slim om meerder nld aan elkaar te binden

    BeantwoordenVerwijderen