woensdag 31 januari 2018

Needle Punch

Een aantal weken geleden kwam ik via Pinterest deze leuke techniek tegen, Needle Punch. Dit is een borduur techniek, die zijn oorsprong, voor zover bekend, kent uit Egypte.

Je hebt een speciale naald nodig, garen en een stoffen ondergrond.

Je duwt met de Punch Needle door de stof en zo ontstaan er lusjes aan de andere kant van je werk. De kant waar de lussen ontstaan is de voorkant, je werkt dus vanaf de achterkant van het werk.

De naald is instelbaar, hiermee bepaal je de lengte van je lussen. Door hier mee te spelen kun je diepte creeëren in je werk.

Het is wel belangrijk dat je de juiste ondergrond kiest, een 100% katoenen stof werkt niet zo prettig heb ik gemerkt. De lussen blijven niet lekker hangen. Een stof met wat meer rek erin, zoals spijkerstof werkt prima!

Het is belangrijk om de juiste dikte garen (en hierbij de juiste opzet stuk te gebruiken) bij de ondergrond. Zelf gebruik ik op de spijkerstof het kleinste opzet stukje die bij de naald geleverd word in combinatie met Scheepjes Sweet Heart & Sugar Rush.
De eerste keer proberen had ik een te dik opzet stuk gebruikt en bleef het garen niet hangen aan de achterkant van de stof. Het enige wat er gebeurd was dat ik gaten in de ondergrond prikte en dat was nou net niet de bedoeling.

Het is even zoeken maar ik ben om, het is echt leuk om te doen!

-x- Rianne

1 opmerking:

  1. Hé dat is leuk, ik had dit apparaatje ergens langs zien komen en ik vroeg me al af of dit goed zou werken. Bedankt voor je uitleg!
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen